Nepřevzetí zásilky neznamená, že zákazník stornoval objednávku nebo že odstoupil od kupní smlouvy.
Platná kupní smlouva, v plném rozsahu účinná, byla uzavřena vyplněním a odesláním objednávky, resp. po potvrzení e-shopu o přijaté objednávce.
Kupující má pak ze zákona povinnost objednanou věc zaplatit a následně převzít.
Pokud již dříve zákazník nepodal žádost o změnu či stornování objednávky, pak e-shop plní předmět kupní smlouvy a odesláním zásilky vzniknou e-shopu náklady na poštovné, balné či jiné související náklady.
Nepřevzetím zásilky zákazník hrubě poruší uzavřenou kupní smlouvu dle § 2118 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník (nový).
Dle zákona má prodejce právo na kompenzaci vynaloženého poštovného a balného od kupujícího. Tato kompenzace je právně vymahatelná a prodejce Vás může vyzvat k úhradě kompenzace.
Pokud neuhradíte, očekávejte komplikace. Obchod může pohledávku předat agentuře specializující se na vymáhání pohledávek od dlužníků. Dalším postupem může být i soudní cesta.
Například dTest (český spotřebitelský měsíčník, který se zaměřuje na testování výrobků a služeb, a zároveň také poskytuje poradenství a rady v oblasti práva spotřebitelů a práv prodejců, informuje o nových zákonech, varuje před nekalými praktikami prodávajících a klamavou reklamou, poskytuje rady při reklamacích apod.) říká toto:
„Tím, že zákazník odmítne balík převzít, nezačíná automaticky plynout lhůta pro odstoupení od smlouvy,“ vysvětluje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený. “Zákazník tedy bude muset zaplatit. Má ale ještě stále možnost od smlouvy odstoupit. Smluvní pokutu a úroky z prodlení nebo kompenzaci poštovného však bude muset zaplatit v každém případě, tato povinnost se odstoupením od smlouvy neruší.“
Závěrem, pro zajímavost, uvedeme druhy nákladů e-shopu u nepřevzaté zásilky:
- poštovné za přepravu k zákazníkovi
- obalové materiály
- balení a expedice
- poštovné za přepravu zpět
- vybalení, kontrola a naskladnění nepřevzatého zboží
Věříme, že budou pro Vás tyto informace užitečné.
ESENSINO