Může parfém ovlivnit náladu?
Reklama se v nás někdy snaží vytvořit pocit, že ten či onen parfém má nad lidmi doslova magickou moc. Je to jistě nadsázka, ale zrnko pravdy bychom v tom našli. Parfémy skutečně mohou člověka a jeho nálady ovlivňovat. Jen to funguje asi trochu jinak, než jak by si mohl leckdo myslet.
Jak parfémy nefungují
Tvrzení, že parfém dokáže působit na lidské emoce, rozhodně neznamená, že by tak snad činil přímou chemickou cestou, tj. že by působil jako léky nebo dokonce nějaká droga. Něčeho takového se rozhodně nemusíte bát, působení parfému je pouze nepřímé.
Jak parfémy fungují
Teď, když víme, jakým způsobem parfémy nefungují, je na čase podívat se na to, jak fungují. Podle profesorky Rachel Herz z Brownovy univerzity ve Spojených státech je klíčem k pochopení vlivu vůní (jakýchkoliv, nejen parfémů) na lidské nálady a chování tzv. teorie asociativního učení.
Zmíněná teorie říká, že vztah k vůním si budujeme skrze zkušenosti. Jinými slovy, pokud máme nějakou vůni spojenou s příjemnou zkušeností, vyvolává v nás od té doby příjemné pocity a naopak.
A pozor, nejedná se jen o výmysl vzniklý u pracovního stolu. Teorii totiž skutečně podporují i mnohé empirické výzkumy.
Důkaz jménem libavka
Velmi zajímavým příkladem je aroma rostliny jménem libavka. V šedesátých letech byl proveden výzkum ve Velké Británii a ve Spojených státech s cílem zjistit, zda ve vnímání této konkrétní vůně existují na obou stranách Atlantiku nějaké rozdíly. Výsledek byl jednoznačný: ano, existují.
Zatímco Britové vnímali aroma libavky jako nepříjemné, Američanům naopak vonělo. Proč?
V Británii byla totiž libavka součástí analgetik používaných v době Druhé světové války a lidé tak na ní neměli zrovna příjemné vzpomínky. V USA naproti tomu lidem libavka připomínala především populární druh cukroví.
Co z toho plyne pro parfémy?
Parfémy obsahují celou řadu různých složek, některé sází na citrusy, jiné na exotická dřeva, další zdůrazňují třeba vanilku apod. Kterákoliv z těchto složek může u člověka vyvolat určitou asociaci a podle toho příslušným způsobem „zabrnkat“ na struny jeho nálad.
Třeba zmíněné citrusy má většina z nás spojené s létem, pohodou, odpočinkem či osvěžujícími nápoji. Náš mozek proto také většinou zareaguje na parfém s citrusovou vůní podvědomou vzpomínkou, resp. asociací s těmito pocity a opět je vyvolá.
Nebude tak sice platit úplně u každého, většinou ale ano. A takových příkladů je vícero:
Ambra, cedr, pivoňka či magnólie… to jsou některé z hlavních ingrediencí tohoto dámského parfému. Špičkové vonné esence zamíří přesně na vaše smysly a zasáhnou je s plnou silou.
Jaké pocity ve vás vyvolají? Procházka nádhernou rozkvetlou zahradou někde ve Středomoří… něco takového jistě nemáte spojeno s žádnými negativními emocemi.
Květinová a ovocná vůně tohoto jedinečného dámského parfému využívá aroma plodů hrušky, melounu nebo broskve v kombinaci s konvalinkou, vanilkou nebo cedrovým dřevem. I tato vůně brnká na struny letní pohody. Rozezní je i u vás?
Tato pánská vůně umně kombinuje mátu, růžový pepř, skořici, kaštan a další složky tak, aby vytvořila směs, která u většiny lidí vzbudí pocity mužné elegance a síly. Budete patřit mezi ně?
Pánský parfém s obsahem rozmarýnu, ananasu, koriandru, cedru nebo santalového dřeva vytváří ve výsledku aroma, které lze popsat jako citrusové, a které bude většině lidí evokovat svěžest a aktivní mužný přístup k životu.
Vyberte si dokonalou vůni na ESENSINO
To je ale samozřejmě jen malý výčet vůní, které najdete na stránkách ESENSINO.cz. Stačí se zde ponořit do nádherného světa vůní a najít si tu svou, která vás zanese třeba na exotickou dovolenou, do horkého letního dne, do barevného podzimu, nebo na blyštivý ples. A všechny zdejší vůně jsou navíc vysoce kvalitní, s 18% podílem vonných esencí.